Print

2012 Lezing over branding en marketing

branding-150x150.jpg

Op 7 november 2012 nam Wiemer Snijders ons mee in de wereld van marketing en branding. In een vlammend en up tempo  betoog liet hij ons zien dat merkentrouw steeds minder vaak voorkomt. Want wie koopt er nog zijn leven lang hetzelfde merk auto, of koffie, of computer, of wasmiddel? We ‘shoppen’ veel meer dan vroeger, en de groei van merken wordt dan ook niet (langer) bepaald door loyale oude klanten maar door nieuwe klanten!  Een andere reden om je op nieuwe klanten te richten is dat loyale klanten door je marketing echt niet méér gaan kopen. Eén auto of computer is voor de meeste mensen immers genoeg, en het aantal flesjes afwasmiddel dat men koopt is ook beperkt.  Daarnaast stelt hij dat we allemaal lijken te geloven dat producten alleen opvallen als ze unieke eigenschappen hebben.  Dat klopt niet, is zijn stellingname. Tandpasta van het merk X wordt door de meeste consumenten echt niet als veel anders gezien als tandpasta van het merk Y.  kopen?  Je uniciteit proberen aantonen kan tegengesteld werken, weet  Snijders. Wat eigenlijk ook niet verwondert als je bedenkt dat alle succesvolle innovaties, servicevarianten  en productvariaties tegenwoordig razendsnel worden gekopieerd en gecommuniceerd.  Maar het kan zelfs gevaarlijk zijn als consumenten je vooral vanwege éen unieke eigenschap waarderen, gaat Snijders verder. Neem Volvo, met zijn imago van degelijkheid.  Een hoog goed natuurlijk, maar zou het voor Volvo niet veel beter zijn als de consument  ook aan sportief zou denken, en aan groen, en aan zuinig? Snijders onderbouwt zijn stellingen door talrijke onderzoeken, wat zijn betoog een extra dimensie geeft.

Zijn advies aan bedrijven die hun omzet willen vergroten:  investeer in nieuwe klanten. Wees vooral zichtbaar, en wees verkrijgbaar. En verbind ook meerdere positieve associaties met je product.

Wiemer Snijders is partneren consultant bij  Idephix merkingenieurs, een onafhankelijk adviesbureau voor merkpositionering.