Print

2013 Presentatie over corporate academies

leren doen we samen.jpg

6 maart 2013

Willemijn Berg nam ons mee in de wereld van de corporate academies. Zij en haar zakenpartner Monique van der Meer ontwikkelden eerder de corporate academy van KLM, recent die van KPN. KPN koos de term ‘vakmanschap’ als noemer voor het leerproces van álle medewerkers van de organisatie, van hoog tot laag. Berg en Meer bracht de leerthema’s van KPN onder in tien vakgebieden. Zij zorgden niet alleen voor een samenhangend curriculum, maar zorgden er ook voor dat deelname aan de cursussen en trainingen dwars door de segmenten van de organisatie loopt. Daardoor zitten monteurs en medewerkers van call centra soms zij aan zij in een training. En dat betekent een groter netto leerrendement, weet Willemijn. Want 70% van wat je leert, leer je van collega’s, 20% van je mentor of coach, en 10% in het klaslokaal. Doordat medewerkers uit verschillende segmenten letterlijk met elkaar in aanraking komen leren zij niet alleen van de cursus maar ook en vooral van elkaar. En dat is goed voor de kwaliteit van het werk.
Willemijns devies is: blijf leren! Via het concept corporate academy wil ze dat mogelijk maken voor alle werkende mensen.